Poduzetništvo

Poduzetništvo

Poduzetništvo

22. svibnja 2024.

Hrvoje Plukavec

Hrvoje Plukavec

Hrvoje Plukavec

Osobna misija, vizija i ciljevi

Osobna misija, vizija i ciljevi

Inspiriran nedavnim člankom kolege Adriana, čiji ulomak glasi “U svijetu kojemu će svaki tekstualni rad pojedinca biti irelevantan (manje impresivan), jedini što nam preostaje je stav. Imamo sebe, svoje razmišljanje, priče i metafore. Stoga, neka moji članci u kategoriji poduzetništvo budu jedan veliki dnevnik mog odnosa i pristupa poduzetništvu.” (Poznić, A., 2024), u ovom članku mi je želja referirati se na svoj odnos s prema poduzetništvu i podijeliti razmišljanje o tri riječi koje sam do prije nekoliko dana vidio uglavnom kao alat za odnose s javnošću, međutim shvatio sam da su u praksi veoma bitne.

Misija, vizija i ciljevi, koncepti za koje nas na Ekonomskom fakultetu uče da su temelj počivanja poduzeća te da je njihovo određivanje i upravljanje istima jedan od ključnih faktora uspješnog poslovanja. Donedavno sam imao stav da su to uglavnom korporativne izreke koje služe da poduzeća sebe oslikaju u svjetlu koje im odgovara te da su to marketinški i komunikacijski trikovi koji imaju ograničeni utjecaj na konkretno upravljanje poduzećem. Međutim, pokušavajući sistematizirati jednu potencijalnu poduzetničku ideju upravo su mi se u glavi najviše javljala pitanja poput: „Što ja želim od toga?“, „Što hoću s time postići?“ „Kako ću to postići?“, „Koje probleme nastojim riješiti?“ i druga slična pitanja na koja odgovore daju kvalitetno definirani misija, vizija i ciljevi. Iz tog razloga sam odlučio promisliti o svom uvjerenju i temeljitije istražiti što za mene predstavljaju ta tri pojma. Promišljajući o ovim konceptima, shvatio da se možemo vratiti korak unatrag te da se slična pitanja mogu translatirati i na nas kao pojedince te da bi bilo korisno sebi postaviti ista pitanja i promisliti o odgovorima, vodeći se logikom da prvo glava poduzetnika treba biti posložena, pa tek onda svi njegovi pothvati.

Krenimo prvo s najjednostavnijim definicijama. Misija nam govori gdje smo, kojim putem se krećemo i koja prijevozna sredstva koristimo. Definira nam trenutno stanje u kojem se nalazimo te sredstva i puteve koje koristimo kako bi se pomakli s mjesta. Vizija nam govori gdje želimo biti, tj. kako sebe percipiramo u nekom budućem vremenu. Ciljevi izražavaju željeno stanje ili rezultat, nešto što je u nekoj mjeri mjerljivo i predstavljaju određene točke do kojih planiramo stići. U nastavku ću za svaki pojam proći kroz 3 grupe pitanja za svaki koncept koja se možemo pitati s vremena na vrijeme, a tiču se tema koje su dio naših životnih priča.

Misija

Kako definirati misiju nas kao pojedinaca? Što radimo, s kojom svrhom i kako naše radnje utječu na našu okolinu i na nas same? Odgovori na pitanja se protežu od toga što smo danas imali za ručak i kako to utječe na naše zdravlje te prihvaćamo li kratka zadovoljstva uz potencijalne zdravstvene posljedice koje nosi ukusna, a nezdrava prehrana. Može se raditi o karijernim pitanjima, poput identifikacije područja specijalizacije, znanja s kojima trenutno baratamo i kako ih koristimo te usvajanja novih ili pronalaska svog karijernog puta koji će nam osigurati egzistenciju i dovesti nas do ciljeva koje smo si zadali. Možda se radi o međuljudskim odnosima, s kime održavamo kontakte, u kojoj mjeri i na koji način, koliko smo bliski s pojedinim članovima obitelji i prijatelja ili kako razvijamo svoju poslovnu mrežu.

Vizija

Vizija je ogledalo nas u budućnosti. Nastavno na gornja tri primjera, vidimo li sebe kao isklesanog Apolona/Veneru te jesmo li spremni žrtvovati užitke u prehrani da bi živjeli što dulje i/ili bili što ljepši. S druge strane, vidimo li se kao pretile i zapuštene, ne mareći o vlastitom zdravlju. Naravno da je istina za većinu nas vjerojatno negdje između i da jedno automatski ne isključuje drugo. Nadalje, vidimo li sebe kao vodeće stručnjake u svojim područjima ili smo zadovoljni s nekakvim prosjekom, možemo li sa svojim karijernim putem ostvariti svoje ciljeve, bilo da se radi o financijskim, društvenim, političkim ili nekim drugim ciljevima, kao i hoćemo li svoje ciljeve ostvarivati kroz vlastite poduzetničke pothvate ili se isključivo penjati po korporativnim ljestvicama. Promatrajući svoje međuljudske odnose, kako se vidimo u sklopu svoje društvene sredine, jesmo li samotnjaci, planiramo li održati stare odnose, zasnivati nove, imati širok ili uzak krug ljudi oko sebe kako poslovno tako i privatno.

Ciljevi

Za ciljeve bih se usudio reći da su oni nešto što bi nas trebalo definirati i čemu težimo te predstavljaju korake koji nas putem misije dovode do vizije. To su one točke u kojima možemo reći da smo završili neki zadatak, i da prelazimo na novi. Je li to osjećati se dobro u vlastitom tijelu, zaraditi određenu svotu novca i biti financijski neovisni, zasnovati obitelj ili proputovati svijet ostaje odluka koju svatko svjesno ili nesvjesno donosi sam za sebe. Naravno ciljevi nisu poredani jedan za drugim niti moraju čak imati veze jedan s drugim, ali njihov skup predstavlja korake koji nas prenose s jednog mjesta na drugo.

Činjenica je da svatko od nas ima na raspolaganju 24 sata dnevno te da naše odluke i postupci imaju i kratkoročnog i dugoročnog utjecaja na nas i našu okolinu te da sami odlučujemo kako ćemo svoje vrijeme iskoristiti, barem ono slobodno. Upravo ovakvim propitkivanjima sami sebe držimo u određenom smjeru kojeg smo odredili i kojeg prilagođavamo sukladno razvoju i promjenama naših interesa i drugih životnih faktora. Ovakva pitanja nisu jednodimenzionalna, kao ni odgovori, niti je moguće sve predvidjeti i planirati do posljednjeg detalja i djelovati shodno planovima. Na kraju, želio bih napomenuti da nikako ne smatram da je nužno da se ova pitanja trebaju promišljati konstantno, niti da svijet nema smisla ako u trenutku nemamo sve odgovore, naprotiv uvjeren sam da pretjerana promišljanja mogu biti kontraproduktivna te da su djela ta koja će nas u konačnici dovesti tamo gdje želimo ići. Međutim ta djela su upravo plod naših stavova, znanja, promišljanja ili nepromišljanja. Zato, s vremena na vrijeme, stani, razmisli, odluči i kreni dalje, kako za sebe, tako i za svoje poduzetničke pothvate. 

Izvori:

Poznić. A. (2024) Poduzetništvo i ja, prijatelja dva, dostupno na:https://projektkut.eu/poduzetnistvo/poduzetnistvo-i-ja-prijatelja-dva/

Primaj notifikacije o novim objavama!

Primaj notifikacije o novim objavama!

Primaj notifikacije o novim objavama!