UI/UX

UI/UX

UI/UX

16. travnja 2024.

Jurica Papak

Jurica Papak

Jurica Papak

Uloga MVP-a u startupu i svakodnevici

Uloga MVP-a u startupu i svakodnevici

Pojam MVP-a (Minimum Viable Product) gotovo je neizostavan ako se govori o startup kulturi, pogotovo u digitalnim industrijama. Što zapravo znači MVP i kako primijeniti taj koncept u digitalnim startupima (a i šire) opisat ću u sljedećim redcima.

 

Koncept MVP-a

Počnimo s osnovnim: Što je MVP, ili - da probam prevesti - minimalni iskoristiv proizvod?
Eric Ries, autor knjige The Lean Startup, opisuje MVP kao "ona verzija novog proizvoda koja omogućava timu da prikupi najveću količinu provjerenih informacija o korisnicima s najmanje truda" [1]. MVP je, stoga, alat za "ispitivanje" tržišta koji se može koristiti kako u startupu, tako i u velikoj korporaciji.

Glavna prednost MVP-a nad potpunom implementacijom proizvoda jest brzina, a potom i cijena. Živimo u vremenu kad se agilnost u radu i razvoju jako cijeni, a to je dodatno istaknuto u startup okruženjima gdje se brzina zapravo i očekuje. Dobro osmišljen MVP može biti neprocjenjiv ako uspije potvrditi (ili osporiti) kvalitetu i isplativost neke ideje za proizvod.

Ustanovili smo da je MVP koristan, ali kako primijeniti taj koncept? Možda je najjednostavnije da pogledamo neke probrane i dokazane primjere iz stvarnog života.

 

MVP oko nas

Svi znamo što je Amazon i koliko je prisutan u svakodnevici velikog broja nas. Gledajući ovaj tehnološko-logistički gigant, mogli bismo pretpostaviti da je od svog začetka bio podjednako opsežan i kompleksan, a da ne govorimo o investiciji potrebnoj za njegovo upogonjenje.
Ipak, Amazonov osnivač Jeff Bezos, iako je uvidio priliku u e-commerceu i namjeravao jednog dana biti na čelu kompanije koja "prodaje sve", znao je da se taj san ne ostvaruje odjednom.

Osnovan 1994. godine, u svojoj prvoj iteraciji Amazon prodaje isključivo knjige, a u samome početku nije niti imao skladište već su se naslovi naručivali od veleprodavača u skladu s narudžbama krajnjih korisnika.
Kao odgovor na pitanje "Zašto baš knjige?", Jeff odgovara da su knjige zanimljive zbog ogromnog broja primjeraka unutar te kategorije. Dodatno, u vrijeme osnivanja Amazona nije postojala slična lokacija (virtualna ili fizička) na kojoj je pojedinac mogao birati između tolikog broja naslova [2].

Što možemo naučiti iz ovog primjera? Fascinantno velika priča uspjela je započeti jednim potpuno sagledivim i (iz današnje perspektive) jednostavnim proizvodom.
Ako svijet nije bio spreman kupovati knjige preko interneta, onda vjerojatno nije bio spreman niti kupovati sve ostalo na taj način. Ipak, pokazalo se da je bio spreman na jedno, a s vremenom i na drugo.
Amazon na sličan način stvara i svoju trenutno najisplativiju podružnicu: AWS (Amazon Web Services). Iako je AWS danas sveprisutan u informatičkom svijetu, započeo je kao slučajni, a kasnije i namjerni MVP [3].

 

Moglo bi se reći da je Amazon u svojim počecima, uz dobar MVP, imao i prednost u vidu ranog ulaska u generacijsku promjenu - usvajanje interneta kao glavnog medija za komunikaciju i trgovinu. I to je donekle točno, danas započinjati biznis internet prodaje puno je trnovitiji put negoli prije 30 godina, poglavito zbog sumanute konkurencije u toj domeni.

Proizlazi, dakle, da prilike treba tražiti u drugim nišama.
Jedna takva prilika jest priča o počecima Ubera.

Aplikacija, ili bolje rečeno platforma, na kojoj korisnici mogu brzo i fluidno naručiti vožnju taksijem do proizvoljne lokacije, platiti i otići dalje svojim putem bez osvrtanja. Zvuči kao popriličan zalogaj, i očito je da bez gomile sredstava nije ostvarivo u svojoj potpunosti. Ali temeljni koncept - nalazak najbližeg dostupnog taksija i plaćanje karticom preko mobitela - puno je manje zastrašujuć.

To je upravo pristup kojim su išli osnivači Ubera, Travis Kalanick i Garrett Camp.
U samome početku, tad imena UberCab, ova usluga omogućavala je korisniku da SMS-om pošalje svoju lokaciju i na taj način zatraži taksi. Narudžbe su suosnivači obrađivali ručno, komunicirajući s vozačima taksija. Zbog ograničenog kapaciteta, pristup UberCabu je imala mala odabrana skupina poznanika i kolega dvojice suosnivača [4, 5].
Može li jednostavnije, a u isto vrijeme dovoljno dobro da se validira koncept?

Osobno, Uber(Cab) mi je fascinantan primjer MVP-a jer pokazuje koliko malo je dovoljno za započeti. I kako treba biti spreman zasukati rukave i raditi stvari koje se u retrospektu doimaju smiješnima, poput ručnog naručivanja taksija iza kulisa aplikacije koja "to radi za vas".
Iteriranje nad ovakvim MVP-em i uvođenje dodatnih mogućnosti je priča za sebe koju ću, nadam se, u dogledno vrijeme obraditi.

 

Svakodnevni MVP

Nadam se da su vam prethodni primjeri barem malo približili ili pojasnili koncept MVP-a jer mislim da je koristan i izvan startup okoline. Koristan kao način razmišljanja, odnosno pristupanja rješavanju problema.

Često sam se u svakodnevnom životu, bilo privatno ili na poslu, uhvatio kako za neki problem (ili nešto što ja smatram potencijalnim problemom) pokušavam osmisliti i implementirati rješenje koje je daleko prekompleksno. Povrh svega, često bez da sam provjerio je li to stvarno potrebno.
Vjerujem da nisam jedini kojemu se ovo dogodi i, iako je ponekad zabavno odlutati u tu borbu s osobnim vjetrenjačama, u konačnici može biti kontraproduktivno i odvući nas od bitnijih stvari. Ovdje nam može pomoći ideja minimalnog iskoristivog proizvoda.

Jedan takav primjer svakodnevnog MVP-a bio bi da, prije nego stavimo biljke u svaku prostoriju svoga stana ili kuće, stavimo u jednu i vidimo kakav učinak (ako ikakav) ima na ambijent ili raspoloženje. Zvuči banalno, ali upravo zato je lako vidjeti kako ovakav zdravorazumski pristup na kraju štedi vrijeme i novac.
Naravno, detalji ovise o prirodi čovjekova posla, ali mislim da se puno muke može sačuvati ugrađivanjem ovakvog načina razmišljanja u rutinu.

 

Literatura

1. Eric Ries; Minimum Viable Product: a guide (http://www.startuplessonslearned.com/2009/08/minimum-viable-product-guide.html)

2. Jeff Bezos; isječak intervjua (https://twitter.com/brianroemmele/status/1192443936603656193)

3. Fortune; How Amazon grew an awkward side project into AWS, a behemoth that’s now 4 times bigger than its original shopping business (https://fortune.com/longform/amazon-web-services-ceo-adam-selipsky-cloud-computing/)

4. DoganTech; Flashback to Uber's MVP (https://www.dogantech.co.uk/blog/flashback-to-ubers-mvp)

5. Logan Merrick @ Medium; How Uber, Airbnb & Dropbox Released MVPs to Achieve Rapid Growth (https://medium.com/@LoganTjm/how-uber-airbnb-dropbox-released-mvps-to-achieve-rapid-growth-d823ac6eaed5)

Recevoir des notifications pour chaque nouveau message

Recevoir des notifications pour chaque nouveau message

Recevoir des notifications pour chaque nouveau message